Niets leren doen... - Reisverslag uit Abidjan, Ivoorkust van Sophie Spek - WaarBenJij.nu Niets leren doen... - Reisverslag uit Abidjan, Ivoorkust van Sophie Spek - WaarBenJij.nu

Niets leren doen...

Blijf op de hoogte en volg Sophie

22 Juli 2013 | Ivoorkust, Abidjan

Over de helft! En al zoveel gezien en geleerd! Op het werk had ik vorige week een dieptepunt aan niets doen en me daartegen verzetten: een hele dag alleen met de stagiaires op kantoor zonder plan of collega's... wat doen we hier?!! Daarna berusting: 'c'est comme ça' en je kunt maar beter meebuigen dan de zoveelste tirade over je heen krijgen van de baas die zich bedreigd voelt door zulke kritische stagiaires. Intussen lekker aan 't lezen in mn Ivoiriaanse detective en op mn gemak blijven proberen te begrijpen hoe het hier toch werkt. De week gelukkig wel goed kunnen afsluiten door een potentiële deal met Microsoft en ons bedrijf. Dat wordt gaaf!

Het was ook heel bijzonder mijn verjaardag hier te vieren en een heel weekend in het zonnetje te worden gezet. Er werd groots uitgepakt: zwemmen in de Atlantische Oceaan, aap en krokodil op het menu, spekkies roosteren aan het kampvuur en verjaardagsliedjes in alle talen.
Afgelopen weekenden hoofdstad Yamoussoukro en havenstadje Sassandra bezocht en een stukje mangrove en een bizarre tropische kopie van de St. Pieter gezien. Bovendien doodsangsten overwonnen door kreeft te eten en bijna met nijlpaarden te zwemmen (eerste was erger dan het tweede). En wellicht ga ik ondanks alle tot nu toe gesneuvelde plannen binnenkort dan toch eindelijk mn primeur maken als violiste in een nachtclub :p

Nog vier weken en nog veel wel en niet op het programma ;) Hoe dan ook, ik heb er zin in. Afsluitend voor de liefhebbers nog het resultaat van de dag nietsdoen op kantoor: 7 redenen...

Waarom het niet werkt in Côte d'Ivoire
- omdat je collega moe is
- omdat diegene voor wie je kwam er niet is
- omdat iemand er doorheen belt en je gesprek daarna niet meer wordt hervat
- omdat de computer het niet doet en de reparateur niet is gekomen
- omdat er file was
- omdat jij een stagiaire bent en hij de baas
- omdat je Europese bent en daarom niet kan denken dat je het beter weet

Waarom het wel werkt in Côte d'Ivoire
- omdat iedereen het leuk vindt dat je er bent
- omdat er veel aandacht en ruimte is voor welzijn en het nu
- omdat alles wat je nodig hebt altijd om de hoek is (kokosnoten, gebakken vis, oliebollen...)
- omdat ook alles wat je niet nodig hebt op straat wordt verkocht (blokfluiten, al opgeblazen zwembaden...)
- omdat je elke dag wordt verwend met lekker eten en vers fruit
- omdat elk bedrijf ook een sociale tak heeft en de jeugd, zieken of werklozen helpt
- omdat de baas na de zoveelste tirade toch ook altijd weer de tijd neemt om rustig uit te leggen hoe het hier werkt

• 23 Juli 2013 - 08:20

Joukje:

Wat een ervaring; van heel hard werken in Nederland naar het niets doen en straks de gulden middenweg?
    Top Sophie en dat viool spelen in een nachtclub, wordt het swinging Bach?

Liefs

• 23 Juli 2013 - 11:55

Reinder:

Over de helft alweer! Geniet ervan
    En over die garnaal... Nijlpaarden zijn de beesten met de meeste menselijke slachtoffers ter wereld;)